منوی دسته بندی

تعرفه تیزر تبلیغاتی

هزینه‌ی ساخت یک تیزر تبلیغاتی چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه‌ی ساخت یک تیزر به موارد مختلفی بستگی دارد. برای شروعِ دانستن درباره‌ی محدوده‌ی قیمتیِ تیزر تبلیغاتی بد نیست که به این سؤال‌ها در ذهنتان پاسخ بدهید:

فیلم‌برداریِ تیزر چند روز طول می‌کشد؟

این موضوع یکی از تأثیرگذارترین پارامترها در تعیینِ قیمتِ یک تیزر تبلیغاتی است. از طرفی ممکن است برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی چندین روز در لوکیشن‌های مختلف یا حتی در شهرهای مختلف نیاز به فیلم‌برداری باشد و از طرفی ممکن است چندین تیزر تبلیغاتی در یک روز فیلم‌برداری شوند. هر روز فیلم‌برداریِ بیشتر به معنای اضافه‌شدنِ هزینه‌ی تجهیزات، پرسنل و هزینه‌های جانبی خواهد بود. و برعکس، وقتی چندین تیزر در یک روز فیلم‌برداری می‌شوند، کلیه‌ی هزینه‌های مربوط به ساخت تیزر برای کارفرما سرشکن و مقرون به صرفه می‌شوند.

گروه گات همواره به مخاطبین خود با تأکیدِ زیاد پیشنهاد می‌کند که با برنامه‌ریزیِ قبلی این امکان را فراهم کنند که چندین تیزر در یک روز فیلم‌برداری شود. این شیوه از نظر هزینه برای کارفرما بسیار به‌صرفه خواهد بود. اما برای ساخت برخی از تیزرها این امکان فراهم نیست؛ به عنوان مثال تیزرهای کارخانه‌جات بزرگ، خطوط تولید و یا تیزرهایی که باید در لوکیشن‌های متعددی فیلم‌برداری شوند.

برای ساخت تیزر به چه تجهیزاتی نیاز هست؟

موضوع تأثیرگذارِ بعدی در هزینه‌ی تمام‌شده‌ی یک تیزر تبلیغاتی، تجهیزاتی است که برای فیلم‌برداریِ تیزر استفاده می‌شود. برخی از کارفرمایان به اشتباه تصور می‌کنند هرچه تجهیزات فیلم‌برداری بیشتر و پیشرفته‌تر و گران‌قیمت‌تر باشد، تیزر تبلیغاتیِ بهتر و تأثیرگذارتری خواهند داشت. هرچند که تجهیزات می‌توانند موضوع مهمی در ساخت تیزر باشند، اما لزوماً تجهیزاتِ بهتر مساوی با تیزر تبلیغاتیِ بهتر نیست. موضوع اصلی این است که بدانیم چه تجهیزاتی برای تیزری که ما لازم داریم (وابسته به اهداف تیزر، نوع و حتی مدیوم و رسانه‌ی پخشِ تیزر) مناسب است.

گروه گات در ساخت تیزرهای تبلیغاتی، «ایده‌محور» است. نه تجهیزات‌محور. به این معنا که از نظر گروه گات ایده‌ و طرح تبلیغاتیِ تیزر حرف اول را در تأثیرگذاریِ نهایی می‌زند، نه تجهیزات. با یک ایده‌ی خوب می‌توان از هزینه‌ی تجهیزات کاست. اما در کنار این موضوع باید بدانیم چه تجهیزاتی برای تیزری که ما لازم داریم مناسب است. هرچند که این موضوع تخصصی و پیچیده است و جزئیاتش را می‌توانید در مشاوره‌ی رایگان با متخصصین گروه گات دریابید، اما با چند سؤال می‌توان به یک دید کلی از تجهیزات مورد نیاز رسید:

اگر جواب مثبت است، به بیش از یک دوربین برای فیلم‌برداری نیاز خواهیم داشت.

اگر جواب مثبت است، احتمالاً به تجهیزات نورپردازی نیاز خواهیم داشت.

اگر جواب مثبت است، به تجهیزات صدابرداری نیاز خواهیم داشت.

اگر جواب مثبت است، به تجهیزاتِ حرکتی نیاز خواهیم داشت.

اگر جواب مثبت است، به هلی‌کم‌ها نیاز خواهیم داشت.

اگر جواب مثبت است، به لنزهای خاص نیاز خواهیم داشت.

اگر جواب مثبت است، به دوربین‌های خاص اسلوموشن نیاز خواهیم داشت.

آیا می‌خواهید یک گوینده‌ی صداآشنا روی تیزر اجرا داشته باشد؟

شاید مهم‌ترین کارِ یک تیزر تبلیغاتی در وهله‌ی اول، جلب توجه باشد. و شنیدنِ یک صدای معروفِ تلویزیونی یا رادیویی روی تیزر تبلیغاتی در همان لحظه‌ی اول توجهِ مخاطب را جلب می‌کند. اما یک گوینده‌ی صداآشنا هزینه‌هایی را به ساخت تیزر اضافه می‌کند. شامل هزینه‌ی گویندگی، نویسندگیِ متنِ نریشن، هزینه‌ی ضبط و استودیوی صدابرداری. استفاده از صداهای معروف جدای از هزینه، مسائل دیگری هم دارد. در درجه‌ی اول، راه ارتباطی با صداپیشگان نامی و مشهور چندان آسان نیست. علاوه بر این برنامه‌ی زمانیِ ساخت تیزر گره می‌خورد به برنامه‌ی زمانیِ افراد مشهور که قاعدتاً شلوغ و پرمشغله‌اند. خبر خوب آنکه گروه گات به سبب پیش‌زمینه‌های هنری و همکاری‌هایش با تلویزیون و رادیو، به صداپیشگانِ بزرگ و نامیِ ایران برای گویندگی تیزرهای تبلیغاتی دسترسی داشته و در صورت نیازِ کارفرما می‌تواند هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

اما اگر می‌خواهید از صدای یک گوینده‌ی حرفه‌ای روی تیزر استفاده کنید و در عین حال نمی‌خواهید هزینه‌های زیادی به تیزر اضافه شود، می‌توانید از گوینده‌های ثابتِ گروه گات برای صداپیشگی استفاده کنید. هرچند که صدای گویندگان گروه گات نیز حرفه‌ای و به اصطلاح رادیویی هست، اما به این دلیل که عضوی از گروه گات هستند، هزینه‌ها سرشکن‌ شده و بسیار به‌صرفه‌تر می‌شوند.

نوع تدوین

سه عامل در دشواریِ تدوین و بنابراین هزینه‌ی یک تیزر تبلیغاتی مؤثر است.

  1. زمان تیزر

بدیهی است که هر چه زمان تیزر زیادتر شود،‌ دشواری و هزینه‌ی تدوین هم بیشتر خواهد شد. البته به این شکل نیست که مثلاً تدوین یک تیزر دو دقیقه‌ای دو برابر یک تیزر یک دقیقه‌ای باشد، اما به طور کلی روی قیمت تأثیرگذار است.

  1. گرافیک و موشن‌گرافیک

میزانِ استفاده از گرافیک‌ها، زیرنویس‌ها، عناوین و نوشته‌ها و خصوصاً گرافیک‌هایی که متحرک هستند (موشن‌گرافیک‌ها) در هزینه‌ی تمام‌شده‌ی تدوین تأثیرگذار است.

  1. جلوه‌های ویژه

جلوه‌های ویژه (مثلاً‌ حذف قسمتی از تصویر، اصلاح و تغییر رنگ تصویر، اضافه کردنِ عنصری به تصویر واقعی و غیره) انواع مختلف و زیادی دارند و هر کدام می‌توانند هزینه‌ی نهاییِ تدوین را تغییر دهند.

 

هزینه‌ی ساخت یک تیزر تبلیغاتی در گروه گات چقدر است؟

با همه‌ی توضیحاتی که داده شد حالا می‌دانیم که تیزرهای تبلیغاتی می‌توانند قیمت‌های بسیار مختلف و متفاوتی داشته باشند و هزینه‌ی تمام‌شده به عوامل متنوعی بستگی دارد. اما اگر بخواهیم شروع قیمت‌ها در گروه گات را بگوییم، برای مواردی که چند تیزر در یک روز فیلمبرداری می‌شوند، شروع قیمت را می‌توان از حدود 1.500.000 تومان، و برای مواردی که فقط یک تیزر در یک روز فیلمبرداری ساخته می‌شود، شروع قیمت را می‌توان از حدود 3.000.000 تومان در نظر گرفت.