منوی دسته بندی

تعرفه موشن گرافیک

تعرفه‌ی موشن‌گرافیک‌ها خیلی پیچیده و گیج‌کننده است! اگر به سایت‌های مختلف سر زده باشید یا با استودیوهای ساخت موشن‌گرافیک صحبت کرده باشید، می‌دانید که تعرفه‌های موشن‌گرافیک از طرفی بسیار متفاوت و مختلف‌اند و از طرفی مبنای تفاوت قیمتشان واضح و مشخص نیست. قبل از اینکه سراغ توضیح این تفاوت‌ها برویم این موضوع را در نظر بگیرید که موشن‌گرافیک محصولی هنری است و همین مسئله یکی از دلایل قیمت‌های متفاوت و سیال هست. اما جدای از این، پارامترهای دیگری هم در قیمت موشن‌گرافیک تأثیرگذارند. پارامترهایی که معمولاً در کلماتی مثل «موشن‌گرافیک اقتصادی»، «موشن‌گرافیک سه ستاره»، «موشن‌گرافیک حرفه‌ای» و غیره خلاصه می‌شوند اما در نهایت متوجه نمی‌شویم هر کدام چه خصوصیاتی دارند!

گات

این مشخصه‌ها در هزینه‌ی ساخت یک تیزر موشن‌گرافیک تأثیرگذازند:

زمان

هزینه‌ی موشن‌گرافیک برخلاف تیزرهای رئال یا فیلمبرداری‌شده، معمولاً بر حسب ثانیه محاسبه می‌شود. و همین موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که ساخت چند ثانیه موشن‌گرافیک می‌تواند وقت و انرژی زیادی ببرد. به همین خاطر زمان در قیمت موشن‌گرافیک تأثیر بسیار بیشتری دارد نسبت به تیزرهای رئال.

بدون کاراکتر یا با کاراکتر؟

کاراکتر یا شخصیت انسانی به این دلیل که حرکت می‌کند، در دشواریِ ساخت یک موشن‌گرافیک تأثیرگذار است. البته اگر در موشن‌گرافیک از کاراکتری استفاده شود که مثل اجسام ثابت و بدون حرکت است، باعث افزایش قیمت نمی‌شود.

با کاراکتر سخن‌گو یا کاراکتر ساده؟

ساخت کاراکترهایی که حرف می‌زنند از طرفی به لحاظ تکنیکی ساخت تیزر را زمان‌بر می‌کند و از طرفی نیاز به گوینده و دوبلر دارد و به همین خاطر در هزینه‌ی نهایی تأثیرگذار است.

کاراکتر آماده یا کاراکتر اختصاصی؟

اکثر موشن‌گرافیک‌هایی که می‌بینید از کاراکترهای آماده استفاده می‌کنند. معمولاً برندها و شرکت‌هایی که تمایل دارند یک کاراکترِ نمادین و منحصر به فرد در تیزرهای‌شان داشته‌ باشند از کاراکترهای اختصاصی استفاده می‌کنند. کاراکترهای اختصاصی توسط یک نقاش طراحی می‌شوند و قبل از ساخت تیزر به تأیید کارفرما می‌رسند.

پس‌زمینه و اِلمان‌های آماده یا اختصاصی؟

گاهی اوقات علاوه بر کاراکترها، کارفرما ترجیح می‌دهد پس‌زمینه‌ها و باقیِ المان‌های گرافیکی نیز به طور اختصاصی طراحی شوند و این موضوع تأثیر زیادی روی قیمتِ نهاییِ تیزر می‌گذارد.

با گوینده یا با موسیقی؟

موشن‌گرافیک‌هایی که گوینده لازم ندارند قاعدتاً هزینه‌ی کمتری خواهند داشت. البته این موضوع تأثیرِ چشم‌گیری روی قیمت نهایی ندارد، مگر اینکه کارفرما تریجیح بدهد از گوینده‌های مشهور استفاده بشود.

میزانِ تعیین‌شدگی

به طور کلی در موشن‌گرافیک هرقدر موارد تعیین‌شده و اختصاصی در تیزر بیش‌تر شوند، قیمت هم قاعدتاً بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، دشواری ساختِ این دو صحنه را مقایسه کنید:

به عنوان مثال، دشواری ساختِ این دو صحنه را مقایسه کنید:

یک نفر در خیابان قدم می‌زند یا یک نفر با کلاه سبز و چشمانی گریان در خیابانی بارانی قدم‌های بلندی برمی‌دارد.

ساخت صحنه‌ی اول بسیار ساده‌تر است، زیرا عناصری که موقعیت را به شکل دقیق تعیین کنند کم‌تر هستند.

هزینه‌ی ساخت یک تیزر موشن‌گرافیک در گروه گات چقدر است؟

با همه‌ی توضیحاتی که داده شد حالا می‌دانیم که تیزرهای موشن‌گرافیک می‌توانند قیمت‌های مختلف و متفاوتی داشته باشند و هزینه‌ی تمام‌شده به عواملی بستگی دارد که توضیح‌شان دادیم. اما اگر بخواهیم حدود قیمت‌ها در گروه گات را بگوییم، هزینه‌ی ساخت یک تیزر موشن‌گرافیک 60 ثانیه‌ای همراه با گویندگیِ حرفه‌ای رادیویی از حدود 2.000.000 تومان تا حدود 5.000.000 تومان خواهد بود.

با گات به گات می رسید