کاراکتر برند؛ مَسکات
از اهمیت طراحی کاراکتر برند همین را بگوییم که در زبان انگلیسی به کاراکترِ طراحی شده برای برند Mascot میگویند و ترجمهی تحتاللفظیِ این واژه در فارسی «طلسم» است: طلسمِ برند!
مَسکات میتواند مهمترین جنبهی تبلیغاتیِ یک برند باشد؛ جنبهای که برندهای ایرانی، به جز برندهای بزرگ و مهم، توجه زیادی به آن نداشتهاند. این در حالی است که کمتر تبلیغاتی میتواند به اندازهی مَسکات هویت برند را معرفی کند و روی ذهن مخاطب تأثیر بگذارد. گروه گات سعی کرده است در این زمینه همراه برندهای ایرانی باشد و با گردهمآوریِ تیمی متخصص شامل مشاور تبلیغاتی، روانشناس، نویسنده، کارگردان و طراح و نقاش به صورت تخصصی فعالیت داشته باشد. در ادامهی این متن میتوانید مراحل دقیق طراحی مَسکات به همراه هزینهها و جزئیاتِ دیگر را به صورت واضح و مشخص ببینید.
مرحله اول: طراحیِ مَسکات بر اساسِ هویتِ برند
قطعاً مَسکات با توجه به هویت برند طراحی و شخصیتپردازی میشود. به همین خاطر قبل از هر چیز متخصصین گروه گات باید با چارچوبِ هویت برند شما آشنا شوند و اصول اساسی برند شما را بشناسند.
بعد از واضح شدنِ هویت برند، میتوان دربارهی هویت و شخصیت مَسکات صحبت کرد. همهی ایدههای تبلیغاتی، داستانها و طراحیهای آینده بر اساس هویتی که اکنون برای مَسکات ساخته میشوند شکل میگیرند و به همین خاطر لازم است روی این موضوع تمرکز ویژهای داشته باشیم.
بعد از روشن شدنِ چارچوبِ شخصیتیِ مَسکات، نویسندهی گروه گات بر اساس صحبتهایی که شده است شروع به نوشتن بکاستوریها میکند. بکاستوریها در واقع داستانهایی از کاراکترِ برند هستند که شخصیتِ او را برایمان واضحتر میکنند. به وسیلهی این داستانهای کلیدی، از کاراکتر را بهتر میشناسیم و از طرفی به ذهنیت طراحان برای طراحی شکل ظاهریِ مَسکات کمک میکنیم.
ما در حال خلقِ یک شخصیتِ جدید هستیم و نیاز هست که همهی پستی بلندیهای ذهنی و روانیِ او را بشناسیم و خلق کنیم. به همین خاطر از مشاورهی یک روانشناس در این زمینه کمک میگیریم. این کار میتواند زوایای پنهانی از کاراکتر را برایمان آشکار کند. تا حدی که شاید بعد از این مرحله لازم باشد تغییراتی در بکاستوریها داده شود.
طراح و نقاش در آخرین مرحله واردِ کار عملی میشود و با توجه به همهی اطلاعات روانشناختی، تبلیغاتی و البته بکاستوریها شروع به خلقِ شکل ظاهریِ مَسکات میکند. در گروه گات، این مرحله توسط دو طراح متفاوت انجام میشود تا کارفرما بتواند دو ذهنیت متفاوت از مَسکات را ببنید.
بعد از ارائهی طرحهای اولیه، در بحث و گفت و گو با کارفرما بررسی خواهیم کرد که طرح اولیه چقدر متناسب با هویت و شخصیتی است که برای مَسکات در نظر گرفته شده بود و چقدر تواناییِ بازنمایِ هویتِ برند را دارد.
در این مرحله اصلاحات نهاییِ احتمالی انجام میشوند، جزئیات به طرح اولیه اضافه شده و طرح نهاییِ مَسکات تحویل ارائه میشود. طرح نهایی در ابعاد مختلف و به همراه فایل اصلی و لایهباز تحویل داده خواهد شد.
هزینهی مرحلهی اول طراحی مَسکات
20.000.000 تومان
مرحله دوم: طراحی مَسکات در موقعیتهای مختلف
اینکه مَسکات در چه موقعیتهایی با چه حالتی مورد استفاده قرار بگیرد موضوعی مهم در بسط و گسترش هویت مَسکات محسوب میشود. مثلاً درون یک ماشین قدیمی با حالتی خندان یا روی موجهای دریا با شور و شعف؟ موقعیتهای اصلی بر اساس بکاستوریها و هویت برند تعریف میشوند.
گاهی اوقات مَسکات یک لباس ثابت و مشخص در موقعیتهای مختلف دارد و گاهی لباس و وسایلش بر اساس موقعیتها تغییر میکنند.
در نهایت، مَسکات در 10 حالت و موقعیت مخلتف طراحی میشود. این 10 موقعیت پایهی همهی تبلیغاتِ تصویری آیندهی برند خواهند شد: پوسترها، کاتالوگها، بیلبوردهای تبلیغاتی و حتی پُستها و استوریهای شبکههای اجتماعی.
هزینهی مرحلهی دوم طراحی مَسکات
10.000.000 تومان
مرحلهی سوم: سهبعدیسازیِ مَسکات
لزوماً مَسکات سهبعدی «بهتر» از دوبعدی، یا برعکس، نیست. بر اساس هویت برند و آنچه تصمیم داریم مخاطب از برند ما درک کند این تصمیم گرفته میشود که مَسکات سهبعدی باشد یا دوبعدی.
اگر مرحلهی دوم (طراحی موقعیتها) برای مَسکات اجرا نشده باشد، نیاز هست در این مرحله یک جلسه با موضوع موقعیتهای مَسکات برگزار شود. بعد از آن، طراحی سهبعدی لباسها برای موقعیتهای مختلف صورت میگیرد.
در نهایت، مَسکات سهبعدی در 10 حالت و موقعیت مخلتف طراحی میشود. این 10 موقعیت پایهی همهی تبلیغاتِ تصویری آیندهی برند به صورت سه بعدی خواهند شد: پوسترها، کاتالوگها، بیلبوردهای تبلیغاتی و حتی پُستها و استوریهای شبکههای اجتماعی.
هزینهی مرحلهی سوم طراحی مَسکات
15.000.000 تومان
مرحلهی چهارم: جانبخشی و متحرکسازیِ دوبعدی
قبل از هر چیز این را بگوییم که الزامی در متحرکسازیِ مَسکات وجود ندارد. خیلی از برندهای مهم دنیا کاراکترهای ثابت بدون حرکت دارند. این تصمیم که میخواهیم کاراکتر متحرک باشد یا نه بر اساس هویت برند و همچنین راهبردهای تبلیغاتی گرفته میشود. اما اگر قرار بر متحرکسازی باشد، نوع هر یک از حرکتهای کاراکتر میتواند مهم و حیاتی باشد. مثلاً کاراکتر قرار است با غرور راه برود، با شادمانی راه برود یا رسمی و مطمئن قدم بردارد؟
باز هم لازم است این را بگوییم که لزومی ندارد مَسکات صدا داشته باشد. اما اگر قرار باشد صدا داشته باشد، روی هویت کاراکتر و در نتیجه هویت برند تأثیر مستقیم دارد. به همین خاطر در گروه گات قبل از ساخت هرگونه موشنگرافیک یا کاراکتر متحرک دربارهی صدای کاراکتر تصمیمگیری میشود.
در این مرحله مدلی از کاراکتر ساخته میشود که قابلیت متحرکسازی دارد.
در این مرحله 5 سناریو برای ساخت 5 ویدیو نوشته میشود و به تأیید کارفرما میرسد.
در نهایت، 5 ویدیو یک دقیقهای همراه با کاراکتر متحرک سخنگو با توجه به سناریوها ساخته میشود.
هزینهی مرحلهی چهارم طراحی مَسکات
25.000.000 تومان
مرحلهی پنجم: جانبخشی و متحرکسازی سهبعدی
یک بار دیگر لازم است بگوییم که لزوماً مَسکات سهبعدی «بهتر» از دوبعدی، یا برعکس، نیست. بر اساس هویت برند و آنچه تصمیم داریم مخاطب از برند ما درک کند این تصمیم گرفته میشود که مَسکات سهبعدی باشد یا دوبعدی. اما اگر قرار بر متحرکسازی باشد، نوع هر یک از حرکتهای کاراکتر میتواند مهم و حیاتی باشد. مثلاً کاراکتر قرار است با غرور راه برود، با شادمانی راه برود یا رسمی و مطمئن قدم بردارد؟
باز هم لازم است این را بگوییم که لزومی ندارد مَسکات صدا داشته باشد. اما اگر قرار باشد صدا داشته باشد، روی هویت کاراکتر و در نتیجه هویت برند تأثیر مستقیم دارد. به همین خاطر در گروه گات قبل از ساخت هرگونه موشنگرافیک یا کاراکتر متحرک دربارهی صدای کاراکتر تصمیمگیری میشود.
در این مرحله مدلی سهبعدی از کاراکتر ساخته میشود که قابلیت متحرکسازی دارد.
در این مرحله 3 سناریو برای ساخت 3 ویدیو نوشته میشود و به تأیید کارفرما میرسد.
در نهایت، 5 ویدیوی سهبعدی یک دقیقهای همراه با کاراکتر متحرک سخنگو با توجه به سناریوها ساخته میشود.
هزینهی مرحلهی پنجم طراحی مَسکات
30.000.000 تومان
مرحلهی ششم: واقعیت مجازی با کاراکتر سهبعدی
در ویدیوهای واقعیت مجازی، کاراکتر سهبعدی در محیط فیلمبرداریشدهی واقعی قرار میگیرد. فیلمی را در نظر بگیرید که همه چیز در آن واقعی است (خیابان، آدمها، کارخانه و غیره) و فقط کاراکتر به صورت سهبعدی و مجازی ساخته شده است. بخشی از مراحل ساخت این ویدیوها مشابه ویدیوهای متحرکسازیِ سهبعدی است. برای ساخت ویدیوهای واقعیت مجازی نیز لازم است نوع حرکتهای کاراکتر بررسی شوند.
صدای کاراکتر روی هویت کاراکتر و در نتیجه هویت برند تأثیر مستقیم دارد. به همین خاطر در گروه گات قبل از ساخت هرگونه موشنگرافیک یا کاراکتر متحرک دربارهی صدای کاراکتر تصمیمگیری میشود.
در این مرحله مدلی سهبعدی از کاراکتر ساخته میشود که قابلیت متحرکسازی دارد.
در این مرحله 3 سناریو برای ساخت 3 ویدیوی واقعیت مجازی نوشته میشود و به تأیید کارفرما میرسد.
در نهایت، 3 ویدیوی واقعیت مجازی یک دقیقهای همراه با کاراکتر متحرک سخنگو با توجه به سناریوها ساخته میشود.
هزینهی مرحلهی ششم طراحی مَسکات
35.000.000 تومان
مرحلهی هفتم: مجسمه، عروسک و هدایای تبلیغاتی مَسکات
ممکن است بخواهید یک مجسمهی چوبی یا فلزی یا حتی کاغذی از مَسکات برندتون داشته باشید که در موقعیتها و مناسبتهای مختلف استفاده کنید. گروه گات در ساخت مدلِ تجسمیافتهی مَسکات همراهتان خواهد بود. هزینهی ساخت مجسمه با توجه به پیچیدگی مدل و متریالی که برای ساخت استفاده میشود متفاوت است و نیاز به استعلام دارد.
یک عروسک بزرگ تنپوش از مَسکات استفادههای تبلیغاتی خیلی زیادی میتواند داشته باشد. مزیّت عروسکهای تنپوش نسبت به پوسترها و دیگر تبلیغات محیطی این است که شما یک بار هزینه میکنید اما برای همیشه و در موقعیتهای مختلف میتوانید از عروسک مَسکات استفاده کنید.
پیشنهاد بعدی گروه گات به شما این است که برای پذیرایی از مهمانها و در جلسات مهم کاری، از شکلاتهایی استفاده کنید که تصویر طلسمِ برند شما روی آن حک شده است! گروه گات در این زمینه هم همراهتان خواهد بود.